tisdag 19 juli 2016

Droppa Drops

Nyligen publicerade Drops Garnstudio ett sjalmönstret Dragon Tail som är slående likt Martina Behms sjal Leiftie. På sociala medier har Drops kritiserats för att deras mönster är väldigt likt Martinas mönster. Jag håller med om att det finns uppenbara likheter mellan mönstena. Occh visst det kan vara en slump att de liknar varandra, för det händer ju ibland att mönster liknar varandra av ren slump eller att designers har inspireras av andra mönster och göra egna tolkningar.

Men dett sätt som Drops har valt att möta de kritikska rösterna är under all kritik. Istället för att bemöta kritiken väljer Drops att radera de kritiska kommentarerna och blockera andvändarna från att se deras instagramkonto. Dessutom har Drops valt att blockera vissa ord i kommentarsfälten, vilket har gjort det i princip omöjligt att framföra kritik mot dem. Man kan tycka Drops borde svara på kritiken oavsett om de gjort medvetet eller omedvetet gjort ett mönster som deler stora likheter med ett som har funnits i flera år.

Bildkälla
 

Sedan jag började sticka för ett par år sedan har Drops garner alltid varit ett bra alternativ då deras priser har passat mig som studerande. Men när en stor garnproducent beter som Drops har gjort, känns det inte helt rätt att köpa deras garner eller sticka efter deras mönster. Så därför har jag bestämt mig att inte köpa deras garner så länge som de beter sig på detta sätt (men tyvärr verkar det som de inte kommer att bättra sig).


Martina Behms sjalmönster hittar ni här. Jag tänker inte länka till Drops mönster, utan det får ni söka upp själva om ni intresserade.

8 kommentarer:

  1. Som du säger, misstag kan begås och gränsen mellan att kopiera respektive inspireras kan ju ibland vara hårfin, men att Drops "för-censurerar"genom att blockera ord i kommentarsfältet är ju helt galet. Tror de att folk är dumma? Vad kostar det dem att ta bort det enda mönstret?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade antagligen inte kostat dem ett spänn att plocka bort mönstet jämfört med vad denna strategin kostar dem.

      Radera
  2. Det är verkligen så himla dåligt skött! Hoppas Martina kan driva frågan vidare, men det är ju otroligt slitigt och nedbrytande. Fy för Drops, och klädkedjan Zara som gjort samma sak mot ett helt gäng indiekonstnärer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt hörsägen så Martina försökt att kontakta Drops men har inte fått någon respons av dem heller. Så jag kommer stötta henne genom att sticka något av hennes mönster när jag hittat något bra garn som passar och som inte är från Drops.
      Oj det visste jag inte, men jag handlar ändå inte på Zara så det är ju lätt att bojkotta dem då ;)

      Radera
  3. Men oj vilket udda sätt att bemöta kritik på. Känns verkligen inte proffsigt alls!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Proffsigt är nog det sista man kan kalla det :/

      Radera
  4. Bra att du tar upp det här och sätter strålkastaren på tjuvarna och banditerna! Vilket himla sätt att bete sig som stort företag! Jag tror dock att deras dragon tail kommer och biter dem själva i svansen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man får ju verkligen hoppas att deras beteende straffar dem i slutändan.

      Radera

Jag sätter stort värde på alla era kommentarer! Om du inte vill kommentera som Anonym kan du välja alternativet "namn/url" under kommentera som. Där fyller du bara i ditt namn och skriver din kommentar, så är det bara att publicera den sen. Vill du även få mejl om svar på din kommentar klickar du bara i rutan "Avisera mig" innan du skickar din kommentar.