söndag 22 maj 2016

Trekantssjal med spetskant

Ända sedan i julas har jag försökt bestämma mig för vilket storkprojekt jag skulle börja sticka från Sticka sjalar. Men så i slutet av april bestämde jag mig äntligen för en trekantssjal med en uddkant av spets. I mönstret föreslås det att man skall sticka sjalen i lingarn, men jag bestämde mig för att ta något jag redan hade hemma. Efter att ha letat efter passande  garner och färger i mitt lager föll valet på Super Soft i tre olika nyanser.




Sjalmönstret var väldigt enkelt att följa och snabbstickat, så det kan nog bli några fler sjalar av denna modell i framtiden. Men spetskanten var däremot något svårare. Till en början kändes beskrivningen till spetsen som rena rama grekiskan, men efter att ha listat ut hur den skulle stickas gick det väldigt fort att få kanten klart. Det tog ungefär 3 veckor att sticka hela sjalen (sjal+spets), men det hade nog bara tagit 2,5 veckor om inte garnet hade tagit slut.

Mönster: Linsjal och Stickad uddkant av Erika Ågren från Sticka sjalar, halsdukar och lite till
Garn: Magasin Duetts Super Soft i färgerna Loganberry och Dried Plaster till sjalen och Comfrey till spetsen.
Stickor: 5mm till sjalen och 4mm till spetsen

Sjalen är mitt bidrag till både Monthly Makers och Sypeppen

14 kommentarer:

  1. Men vad snygg! Fin detalj med spetskanten och jag älskar den där vinröda nyansen, har ofta på mig lite för mycket av den ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alicia! Ja utan spetsen hade den nog blivit lite väl trist ;) Hihi känner igen mig i det, fast nu för tiden har jag inte så mycket vinrött i min garderob. Så sjalen är ett efterlängtat vinrött plagg, även om färgen drar lite åt det rosa-lila hållet.

      Radera
  2. Åh, vad fin! Kanske dags för mig att ta upp stickandet igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det tycker jag verkligen att du borde göra :)

      Radera
  3. Vad fin den blev! Särskilt med kanten i spets nedtill! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Spetsen är nog min favorit detalj med sjalen. För utan den hade det blivit en ganska trist sjal ;)

      Radera
  4. Åh alltså den är så jäkla fin linnéa! Tycker färgkombinationen är extra fin! <3

    SvaraRadera
  5. Shit, vad läckert. Beundrar dig och alla andra som är så duktiga på handarbete!

    SvaraRadera
  6. Så fint! Speciellt spetskanten gjorde så mycket!

    SvaraRadera

Jag sätter stort värde på alla era kommentarer! Om du inte vill kommentera som Anonym kan du välja alternativet "namn/url" under kommentera som. Där fyller du bara i ditt namn och skriver din kommentar, så är det bara att publicera den sen. Vill du även få mejl om svar på din kommentar klickar du bara i rutan "Avisera mig" innan du skickar din kommentar.