lördag 1 oktober 2016

I hantverkshörnan: Oktober

Nu var ett tag sedan jag visade något av mina pågående projekt. Jag har förvisso lagt upp några bilder på instagram, men så jag tänkte att det kanske var dags igen att visa lite bilder på bloggen också. Sedan i slutet av augusti stickar jag på två par mönstrade strumpor, det ena med inspiration från de band som finns på folkdräkter och det andra med inspiration från klöver.


Det första av paren som jag började sticka på var sockan Anna av Dödergök. Mönstret ser ganska komplicerat ut, men det är ganska enkelt och väldigt roligt att sticka. Än så länge har jag stickat klart en socka och har nästan kommit halvvägs på den andra strumpan.



Sen stickar jag även ett par Julia från Tant Ulltuss nya mönsterbok #tantulltussockor. Det är ett väldigt enkelt mönster att sticka och väldigt lätt att komma ihåg. Hittills har jag endast stickat halva skaftet på den första stumpan, men jag tror att jag kommer bli klar med hela strumpan i oktober.


6 kommentarer:

  1. Gillar den gråa sockan bäst, fint mönster på den! Visa slutresultatet sen när du har två sockor? :)

    Någon gång ska jag prova sticka också, väntar bara på att jag ska tröttna lite på virkning om det nu kommer ske nån gång ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller nog faktiskt med lite, men bara för att den gråa är lite roligare att sticka då det är lite mer variation i mönstret. Och självklart kommer jag lägga upp bilder när jag är klar :)

      Det tycker jag verkligen att du skall göra, stickning är så himla roligt :) Ja man fastnar ju lätt vid sitt favorit hantverk och (av egna erfarenheter) det är lite svårt att släppa för att testa på något nytt ;)

      Radera
  2. Ohh så fina! Älskar att få ta del av dina projekt! Min favvo är nog den rosa! Tycker den ser ut att bli megafin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Tyvärr var jag tvungen till att repa upp de rosa paret :(

      Radera
  3. Fina båda två!
    Tack för din kommentar om min socka! Modellen är min vanliga, från tån, resår under hålfoten samt fleegle heel. Mönstret på ovandelen kommer från en beskrivning på en disktrasa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad kul att ta ett mönster från en disktrasa :)

      Radera

Jag sätter stort värde på alla era kommentarer! Om du inte vill kommentera som Anonym kan du välja alternativet "namn/url" under kommentera som. Där fyller du bara i ditt namn och skriver din kommentar, så är det bara att publicera den sen. Vill du även få mejl om svar på din kommentar klickar du bara i rutan "Avisera mig" innan du skickar din kommentar.